Arbeidet med bildeboken kan knyttes opp en del
av målene i visuellkommunikasjon, hentet fra kunnskapsløftet. Det står på
udir.no om visuell kommunikasjon: «I visuell kommunikasjon er praktisk skapende
arbeid med todimensjonal form og digitale bildemedier vektlagt. Form, farge og
komposisjon samt idéutvikling, problemløsning og symbolbehandling er sentrale
emner i hovedområdet. Eksperimentering med visuelle
virkemidler står sentralt i arbeid visuell
kommunikasjon i ulike medier.» (udir.no)
Jeg vil nå gjøre rede for de aktuelle målene fra visuell komuniaksjon og knytte
dem opp mot de erfaringer jeg har gjort meg i arbeidet med bildeboken.
Bruke ulike funksjoner i bildebehandlingsprogram
Jeg valgte å bruke
gimp siden dette er et gratis bildebehandlingsprogram. I gimp har man mange
muligheter ved å jobbe med lag, dvs at man kan tegne elementer og flytte dem
rundt og redigere dem hver for seg. Jeg tror jeg ville gitt elevene mine en
litt mer grundig undervisning i programmet før jeg gjorde som krav at det
skulle brukes i en oppgave. Programmet er ikke særlig intuitivt, med mindre man
har jobbet med lignende programmer tidligere.
Tegne bildemanus, redigere og manipulere enkle digitale opptak og
vurdere bruk av egne virkemidler
Vi fikk utdelt en
tekst vi skulle illustrere. Jeg tegnet meg noen skisser og gjorde meg et bilde
av hvordan jeg ville illustrere historien i bilder. Jeg hadde nok valgt en noe
kortere tekst til elever på ungdomskolen, fordi jeg tror de vil kunne ha enda
større vanskeligheter enn meg med å ta valg om hva de skal illustrere. Jeg
måtte illustrert mer enn 12 bilder om jeg skulle fått med alt av detaljer fra
teksten.
Dokumentere eget arbeid i multimediepresentasjoner
I mitt arbeide med
bildeboken har jeg passet på å ta bilder underveis i prosessen. Bildene har jeg
brukt i et blogg innlegg som beskriver hvordan jeg har opplevd å jobbe med
denne oppgaven. Dette er en god måte for elevene også å dokumentere sine
arbeidsprosesesser, selv om de ikke skulle ønske å lage blogg kan de lage en power-point
presentasjon hvor de dokumenterer sitt arbeid.
Digital kompetanse
I kunskapsløftests
generelledel står det at elevene skal kunne bruke digitale verktøy til å søke
informasjon og for å selv skape og produsere tekst og bilder. Elevene skal ha
kjennskap til opphavsrett, ha gode holdninger til kildekritikk og personvern.
Dette medfører at læreren må legge til rette for bruk av digitale medier i
Kunst og håndtverk, også der hvor elevene i utgangspunktet ikke trenger digitale
verktøy. I en oppgave hvor elevene skal lage bildebok, bør elevene kunne google
bildebøker for inspirasjon. Det er da også viktig at vi Lærer elevene om god
kildekritikk og personvern og opphavsrett. Det som ligger på internett er ikke
fritt vilt!
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar