mandag 9. november 2015

Visuell kommunikasjon


Arbeidet med bildeboken kan knyttes opp en del av målene i visuellkommunikasjon, hentet fra kunnskapsløftet. Det står på udir.no om visuell kommunikasjon: «I visuell kommunikasjon er praktisk skapende arbeid med todimensjonal form og digitale bildemedier vektlagt. Form, farge og komposisjon samt idéutvikling, problemløsning og symbolbehandling er sentrale emner i hovedområdet. Eksperimentering med visuelle virkemidler står sentralt i arbeid visuell kommunikasjon i ulike medier.» (udir.no) Jeg vil nå gjøre rede for de aktuelle målene fra visuell komuniaksjon og knytte dem opp mot de erfaringer jeg har gjort meg i arbeidet med bildeboken.
Bruke ulike funksjoner i bildebehandlingsprogram
Jeg valgte å bruke gimp siden dette er et gratis bildebehandlingsprogram. I gimp har man mange muligheter ved å jobbe med lag, dvs at man kan tegne elementer og flytte dem rundt og redigere dem hver for seg. Jeg tror jeg ville gitt elevene mine en litt mer grundig undervisning i programmet før jeg gjorde som krav at det skulle brukes i en oppgave. Programmet er ikke særlig intuitivt, med mindre man har jobbet med lignende programmer tidligere.
Tegne bildemanus, redigere og manipulere enkle digitale opptak og vurdere bruk av egne virkemidler
Vi fikk utdelt en tekst vi skulle illustrere. Jeg tegnet meg noen skisser og gjorde meg et bilde av hvordan jeg ville illustrere historien i bilder. Jeg hadde nok valgt en noe kortere tekst til elever på ungdomskolen, fordi jeg tror de vil kunne ha enda større vanskeligheter enn meg med å ta valg om hva de skal illustrere. Jeg måtte illustrert mer enn 12 bilder om jeg skulle fått med alt av detaljer fra teksten.
Dokumentere eget arbeid i multimediepresentasjoner
I mitt arbeide med bildeboken har jeg passet på å ta bilder underveis i prosessen. Bildene har jeg brukt i et blogg innlegg som beskriver hvordan jeg har opplevd å jobbe med denne oppgaven. Dette er en god måte for elevene også å dokumentere sine arbeidsprosesesser, selv om de ikke skulle ønske å lage blogg kan de lage en power-point presentasjon hvor de dokumenterer sitt arbeid.


Digital kompetanse

I kunskapsløftests generelledel står det at elevene skal kunne bruke digitale verktøy til å søke informasjon og for å selv skape og produsere tekst og bilder. Elevene skal ha kjennskap til opphavsrett, ha gode holdninger til kildekritikk og personvern. Dette medfører at læreren må legge til rette for bruk av digitale medier i Kunst og håndtverk, også der hvor elevene i utgangspunktet ikke trenger digitale verktøy. I en oppgave hvor elevene skal lage bildebok, bør elevene kunne google bildebøker for inspirasjon. Det er da også viktig at vi Lærer elevene om god kildekritikk og personvern og opphavsrett. Det som ligger på internett er ikke fritt vilt!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar